Friday 30 March 2012

SETELAH DI PUNCAK...

Banyak orang berusaha untuk menaiki Mount Kinabalu, puncak tertinggi dari pegunungan di Malaysia, iaitu negeri Sabah dibawah bayu. Selama ini kejayaan hanya diibaratkan dengan sebuah keberhasilan mencapai dipuncak. Izinkan saya memberikan sebuah tantangan baru, menuruni gunung.

Manakah yang lebih susah, naik ke atas atau turun ke bawah? Sebagian orang akan berkata bahwa naik ke atas akan jauh lebih berat daripada turun ke bawah. Itulah sebabnya orang berlumba-lumba menjadi nombor satu. Meraih posisi dipuncak.

Bagi saya jauh lebih sukar bagi seseorang untuk mengerti apa erti turun ke bawah. Saya setuju bahwa kita harus menjadi orang yang berhasil, namun betapa sering kita menjadi lupa diri, lupa akan orang lain bahkan lupa akan Tuhan ketika kita telah berada di puncak.

Betapa seringnya kita terpaku ketika telah mencapai dipuncak hingga lupa akan orang lain kerana jarak yang terlampau tinggi telah memisahkan kita dengan mereka. Kita tidak diciptakan hanya untuk mengejar berjaya, tapi juga membagikan dampak kejayaan itu bagi orang-orang di sekeliling kita. Hal itu hanya terjadi ketika kita memiliki hati seorang hamba

Setelah Anda berada di Puncak, jangan pernah lupa memikirkan cara untuk turun ke bawah~~

No comments:

Post a Comment