Tuesday 19 June 2012

LILIN KECIL

Ada sebuah kisah tentang lilin kecil yg dibawa oleh seorang lelaki menaiki tangga yang cukup tinggi, menuju sebuah menara. Di dalam perjalanan mereka menaiki tangga tersebut, si lilin kecil bertanya kepad lelaki yang membawanya, "Kita hendak ke mana?",
"Kita akan naik lebih tinggi & akan memberi petunjuk kepad kapal-kapal besar di tengah lautan yg luas.",
"Apa? Mana mungkin aku boleh memberi petunjuk kepada kapal-kapal besar dengan cahayaku yang sangat kecil?? Kapal-kapal besar itu tidak akan boleh melihat cahayaku," jawab lilin kecil lemah.
"Itu bukan urusanmu.Jika nyalamu memang kecil, biarlah!! Yang harus kau lakukan adalah tetap menyala & urusan selanjutnya adalah tugasku," jawab lelaki itu.
Tidak lama sampailah mereka di puncak menara di mana terdapat lampu yang sangat besar dengan kaca pemantul yang tersedia di belakangnya. Lelaki itu menyalakan lampu besar dengan memakai nyala lemah si lilin kecil. Dalam sekejap, tempat itu memantulkan sinar yang terang benderang, sehingga kapal-kapal yang ada di tengah laut melihat cahayanya..

Pesan Moral:
Dengan keberadaan & keterbatasan kita, memang tidak akan sanggup melakukan sesuatu yang berarti. Tapi 1 hal yg harus kita ingat, bahawa hidup kita seumpama LILIN KECIL yang ada DI TANGAN TUHAN YANG PERKASA. Segala kemampuan & keahlian, hanya akan tetap seperti nyala lilin kecil jika kita tidak menaruh hidup di dalam tangan-NYA untuk DIA pakai menjadi alat-NYA. Sebaliknya walau nyala anda sangat kecil bahkan mungkin redup, tapi jika mempercayakan seluruh keberadaan kita kepada-NYA, maka DIA sanggup menjadikan nyala kecil kita menjadi nyala besar & menjadi berkat bagi smua org.:)
So, Jangan memandang ketidakmampuan, keterbatasan, & kelemahan kita !!
Percaya&Berserah kepada Tuhan,Menjadi berkat bagi orang di sekeliling, maka kita hidup di dalam berkat & penyertaan Tuhan...

No comments:

Post a Comment