Tuesday 17 April 2012

Orang bebal!

Ada orang berfikir bahawa kerana begitu banyak kejahatan, kekejaman, ketidak-adilan, penipuan, pembunuhan dan berbagai-bagai lagi jenis penyakit yang terdapat didalam dunia ini maka mereka membuat kesimpulan bahawa Tuhan tidak ada! Mereka meragui kewujudan Tuhan. Kerana kata mereka, jika ada Tuhan kenapa begitu banyak kejahatan dan kesusahan didalam dunia ini? Kenapa Dia tidak menyelesaikan segala masalah dan melenyapkan semua kejahatan didunia ini? Kenapa?
Jangan salahkan Tuhan. Kerana Dia mengajar kita berbuat baik seperti saling mengasihi dan menjauhkan kejahatan dan dosa. Masalah dan kejahatan yang wujud didunia ini bukanlah diwujudkan oleh-Nya. Tetapi gara-gara manusia yang keras kepala dan tidak mengikut pengajaran Tuhan sepenuh hati.

Sesungguhnya, hal tidak percaya kepada Tuhan bukanlah suatu pendirian yang baru dibawah langit ini. Kerana sejak dulu memang ada saja manusia yang asyik mempersoalkan kewujudan Tuhan. Memang beginilah sikap manusia yang "pintar tapi bodoh." C pendek kata, orang bebal memang bersikap begini. Seperti yang dinyatakan didalam Alkitab: Orang bebal berkata dalam hatinya: "Tidak ada Allah!"(Mazmur 53:2a).

Nah! apa pun yang mempengaruhi dan menyebabkan kita meragui kewujudan Tuhan, janganlah terlalu emosi dan mengikut perasaan didalam hal ini. Kerana SIAPALAH KITA KALAU BUKAN TUHAN YANG MENCIPTA KITA? MASAKAN KITA HIDUP KERANA KITA MENCIPTA KEHIDUPAN KITA SENDIRI? Sebab itu, janganlah bersikap bodoh dan berlaku kasar kepada Tuhan. Sedarilah dan ingat-ingatlah bahawa kita bukan bertanduk didunia ini. Kerana kita akan mati suatu hari nanti dan bertemu dengan Pencipta kita. Sebab itu, janganlah kita layan perasaan yang meragui kewujudan Tuhan. Tetapi sebaliknya, marilah berdoa memohon kepada Tuhan supaya Dia mengampuni segala dosa kita dan menguatkan iman kita kepadaNya.

No comments:

Post a Comment