Friday 6 July 2012

The Power Of Thinking

Prinsip paling mendasar dalam pemikiran selama ini adalah : “Bila Anda fikir Anda boleh, maka Anda boleh. Tetapi bila Anda fikir Anda tidak boleh, Anda tidak boleh.

Jadi apakah Anda akan berhasil atau gagal, sepenuhnya adalah tergantung pada diri Anda sendiri.

Kejayaan atau kegagalan Anda sangat tergantung kepada keputusan mental yang Anda ciptakan di dalam pemikiran Anda sendiri.

Kejayaan akan datang dalam bentuk “Boleh” sedangkan, kegagalan akan datang dalam bentuk “Tidak Boleh”.

Orang-orang yang berjaya adalah mereka yang menggunakan seluruh potensi pikiran mereka yang sangat luar biasa, mereka selalu mengembangkan dan memaksimalkan potensi dirinya melalui fikiran untuk pencapaian tujuan mereka.

Mereka memliki fikiran yang positif dengan hasrat dan kepercayaan terhadap diri sendiri yang sangat luar biasa sekali, semangat mereka membara untuk mencapai tujuan mereka.

Biasanya mereka selalu memiliki fikiran yang positif dan jernih dalam melakukan segala perilaku dan tindakan.

Jika Anda dapat menggunakan kekuatan fikiran ini, maka kekuatan ini akan mengubah mental dan perilaku Anda, tentu saja kehidupan Anda akan berubah menjadi semakin baik dan positif.

Anda akan selalu terinspirasi dan termotivasi dengan fikiran positif Anda, tentu akan semakin banyak peluang-peluang positif dalam hidup Anda yang dapat ditemukan dalam kerajaan fikiran Anda yang sangat luar biasa ini.

Manfaatkanlah sepenuhnya kekuatan pemikiran ini untuk mewujudkan visi yang sangat luar biasa yang tentunya akan menunjung kehidupan Anda.

Anda adalah satu-satunya nahkoda atau penguasa fikiran Anda sendiri, oleh kerana itu apa yang Anda fikirkan dan tindakan apa yang akan Anda lakukan setiap hari adalah fikiran Anda sendiri.

Buddha pernah berkata bahwa “Keberadaan kita adalah hasil dari pemikiran kita dan apa yang kita fikirkan akan membentuk dunia kita.”

Jadi jelaslah bahwa diri Anda adalah penguasa dari pikiran Anda sendiri, jika Anda berpikir hal-hal yang positif, hidup ini akan positif, begitu pula dengan sebaliknya.

Andaikata mengalami macet di jalan, tidak perlu berpikiran negative dengan mengomel atau menggerutu, sebetulnya itu adalah waktu yang sangat tepat untuk melakukan dan menambah pikiran positif dengan mendengarkan radio dengan segudang acaranya, seperti mendengarkan cerita-cerita bijaksana dari Andrie Wongso (Motivator No. 1 Indonesia), berita/informasi yang bermanfaat dan berguna, dll.

Inspirasi tentang fikiran, adalah fikirkan selalu yang positif dan selalu katakan “Boleh”, kerana kegagalan akan datang pada orang yang mengatakan ”Tidak Boleh”, jadi lebih baik katakan “Boleh”, mungkin kalimat pentingnya boleh dirubah sedikit menjadi “Bila Anda fikir Anda boleh, maka Anda boleh… tetapi bila Anda tidak boleh Anda harus Fikir “Boleh”.

Sumber: The Power Of Thinking oleh Johanes Ariffin Wijaya, penulis buku
best seller “8 Kualiti Mental Positif untuk Meraih Kejayaan”.
www.depan.org

No comments:

Post a Comment