Sunday 25 March 2012

‎10 Hal Yang Boleh Membuat Lelaki Menangis

Dibandingkan wanita, lelaki memang lebih jarang terlihat menangis. Hal itu kerana banyaknya anggapan bahwa lelaki yang menangis, akan terkesan bukan lelaki sejati.

Meskipun terkesan lebih tegar daripada wanita, ada hal-hal yang boleh membuat lelaki menangis tersedu-sedu. Apa saja? Berikut ini 10 hal yang boleh membuat air mata lelaki terurai.

1. Kematian Orang yang Dicintai
Siapa yang tidak sedih kehilangan orang yang dicintai? Hal yang sangat normal ketika melihat lelaki menangis saat kehilangan orang dicintainya, seperti kekasih, keluarga maupun kawan. Malah terbilang jarang, lelaki yang tidak menangis jika ada orang terdekatnya yang meninggal.

2. Kematian Haiwan Peliharaan
Tak hanya manusia, kehilangan haiwan kesayangan juga boleh membuat lelaki menitiskan air mata. Hubungan antara haiwan peliharaan dan tuannya sangat dekat, jika dia sudah merawatnya sejak kecil atau banyak menghabiskan waktu bersama.

3. Melihat Orang yang Disayanginya Sengsara
Lelaki tak tahan jika melihat orang-orang yang disayanginya mengalami kesengsaraan. Lelaki boleh menangis ketika adiknya ternyata 
mengambil dadah, atau melihat kekasihnya terbaring di bilik ICU kerana sakit. Ketidakmampuan menyelamatkan orang-orang tercinta dari situasi buruk, membuatnya kecewa pada diri sendiri dan akhirnya timbul kesedihan yang mendalam.

4. Mengecewakan Keluarga atau Orang Terdekat
Arnold Schwarzenegger dikabarkan sempat menangis saat akan diceraikan istrinya kerana ketahuan curang. Ya, membuat kekasih atau orang dekatnya kecewa merupakan satu hal yang boleh buat lelaki menangis. Dibandingkan membuat orang marah, perasaan bersalah akan lebih besar melingkupi dirinya jika orang tersayang jadi kecewa kerana perbuatannya.

5. Dicampakkan
Ditinggalkan kekasih kerana lelaki lain, akan membuat harga dirinya turun drastik. Dia merasa egonya telah terluka sangat dalam. Pada tingkat kekecewaan dan sakit hati yang sudah parah, lelaki biasanya tidak akan boleh menahan air matanya lebih lama lagi.

6. Tim Bolahraga Favoritnya Kalah
Sebagian besar lelaki merupakan penggemar berat jenis dan tim bolahraga tertentu. Misalnya sepak bola, bulu tangkis, basket atau football. Kecintaan yang fanatik akan tim favorit kadang boleh membuat seseorang bertindak di luar penaakulan. Termasuk menangis kecewa kerana tim jagannya kalah.

7. Membuat Orang Tuanya Bangga
Baik lelaki maupun wanita, pasti berkeinginan membuat orang tuanya bangga. Tapi bagi lelaki, ada perasaan emosional tersendiri yang lebih kuat saat melihat ungkapan bahagia di mata orang tuanya. Hal ini kerana secara sosial, anak lelaki memang biasanya lebih dituntut untuk menjadi kebanggaan keluarga.

8. Ketika Lamarannya Diterima
Tidak ada jawapan yang lebih diinginkan lelaki selain kata: “ya, saya bersedia” ketika dia melamar kekasihnya. Air mata lelaki tidak hanya keluar pada saat sedih saja, tapi juga saat dia merasakan kebahagiaan yang luar biasa. Salah satunya, boleh menikahi wanita yang dicintainya.

9. Saat Menikah
Meskipun lebih banyak wanita yang menangis saat mengucap janji suci di depan penghulu atau paderi, lelaki juga boleh menitiskan air mata di salah satu saat paling penting dalam hidupnya ini. Ada ketegangan dan rasa emosional tersendiri saat seseorang akan melangkah ke dunia baru dalam hidupnya.

10. Kelahiran Anak Pertama
Banyak lelaki yang merasa tercekat saat melihat kelahiran anak pertamanya. Perasaan bahagia biasanya akan semakin kuat ketika ia menyaksikan prosesi dari awal sampai bayinya lahir.
 

No comments:

Post a Comment