Sunday 10 June 2012

Pesta Tubuh dan Darah Yesus

10~June~2012~Hari ini kita merayakan Tubuh & Darah Yesus, sebagai katolik, kita percaya bahawa roti dan anggur dalam ekaristi menjadi benar tubuh dan darah yesus semasa epiclesis atau padri memgangkat tangannya dan mengucapkan doa ini" Let your spirit come upon these gifts to make them holy so that they may become for us the body and blood of our Lord Jesus Christ" Melalu Roh Kudus membolehkan dan mengubah semuanya itu dan bukannya kuasa paderi.

Tuhan hadir dalam banyak cara: melalui alam ciptaan, paderi, sister, umat awam dsb..namun secara istimewa dia benar hadir dalam Ekaristi. Itulah sebabnya masa komuni padri itu mengatakan "Tubuh Kristus". Bila paderi itu memberi hosti kudus itu kepada umat ia bukan simbol atau gantian tapi benar- benar Yesus, maka itulah sebabnya kita menjawab Amen...Amen dalam bahasa hebrew bermaksud percaya sepenuhnya. Maka kita percaya sepenuhnya dan sesungguhnya Hosti kudus itu adalah Yesus yang kita terima.

mungkin kita tertanya...kalau benar kenapa ia tidak mengubah hidup saya sebab saya sudah menerimanya berulang alik. Ingat, Ekaristi bukan makanan magic yang dapat mengubah hidup kita secara instant, jika kita berpikiran seperti itu kita amat salah sekali dan tersesat.

Menerima Tubuh Yesus memerlukan persiapan, pengorbanan, dan perubahan. Maka bila kita datang menerima maka kita harus datang dengan penuh kerendahan hati dan kesucian." Dalam kata lain perdamaian dan di damaikan" amat di perlukan. Maka dengan itu kita dapat di ubah oleh Dia dan menjadi lebih seperti Dia.

Maka bila kita datang menerima komuni, mari kita sedar bahawa kita datang menerima Yesus. Oleh itu apa saja yang kita ucapkan dan lakukan haruslah gambaran bagi dia yang kita terima...seperti kata St augustinus "Jadilah seperti yang engkau terima" atau dalam ekaristi "Tubuh Kristus"...Amen

No comments:

Post a Comment