Sunday 15 July 2012

Nasihat Seorang Ibu

Disuatu petang seorang anak gadis berkata pada mamanya, "Ma, ma selalu terlihat cantik. Saya ingin seperti mama. Beritahulah saya caranya."

Dengan tatapan lembut & senyum haru, si mama menjawap, "Untuk bibir yang menarik, ucapkanlah perkataan yang baik. Untuk lesung di pipi, tebarkanlah senyum ikhlas kepada siapa pun. Untuk mata yang indah menawan, lihatlah selalu kebaikan orang lain. Untuk tubuh yang langsing, sisihkanlah makanan untuk orang miskin. Untuk jemari tangan yang lentik menawan, hitunglah kebajikan yang telah diperbuat orang lain kepada kamu. Untuk wajah putih bercahaya, bersihkanlah kotoran batin.
AnakKu, janganlah mendambakan atau membanggakan akan kecantikan fizik, kerana itu akan pudar oleh waktu. Kecantikan perilaku tidak akan pudar, walaupun oleh kematian. Janganlah dandan berlebihan, kerana itu hanya dilakukan oleh mereka yang tidak percaya diri.”

”Jika kamu BENAR, maka kamu tidak perlu marah. Jika kamu SALAH, maka kamu tidak berhak marah.”

”Kesabaran dengan keluarga adalah KASIH. Kesabaran dengan orang lain adalah HORMAT. Kesabaran dengan diri sendiri adalah KEYAKINAN. Kesabaran dengan TUHAN adalah IMAN.”

”Jangan terlalu mengingat masa lalu, kerana itu akan membawa AIR MATA. Jangan terlalu memikirkan masa depan, kerana itu akan mendatangkan KETAKUTAN. Jalani hidup saat ini dengan senyum, kerana hal itu akan membawa KECERIAAN!”

”Setiap ujian dalam hidup ini boleh membuat kamu merasa pedih atau menjadi lebih baik. Setiap masalah yang timbul boleh menguatkan atau menghancurkan diri kamu. Pilihan ada di tangan kamu, apakah kamu akan memilih menjadi korban atau pemenang.”

”Carilah hati yang indah, bukan wajah yang cantik. Hal-hal yang indah tidak selalu baik, tapi hal-hal yang baik akan selalu indah.”

”Tahukah kamu, mengapa TUHAN menciptakan ruang antara jari tangan kita? Agar seseorang, yang menurutmu special, dapat datang dan mengisi ruang tersebut, dengan memegang tangan kita selamanya.”

No comments:

Post a Comment