Tuesday 20 March 2012

DULU dan KINI

DULU saya hanya melihat dan mencari Kesalahan dan Keburukan orang, akibatnya semua orang memusuhi saya dan balik mencari Keburukan saya.

KINI saya telah belajar melihat kebaikan orang dan ternyata mereka pun melihat kebaikan saya dan melupakan kekurangan saya.
 
DULU saya suka mendengar Gossip dan berita kejelekan orang. Akibatnya banyak berita Negatif sampai membuat fikiran saya pun jadi Negatif dan kacau-bilau, Hati saya tak pernah Tenang.

KINI saya belajar mendengar Kebenaran dan Kebaikan mereka, dan orang-orang pun mulai membicarakan Kebaikan saya.
 
DULU saya Egois, hanya memikirkan diri saya sendiri saja.. akibatnya orang-orang menjauhi, terutama kala saya dalam Kesulitan.

KINI saya belajar memikirkan kepentingan orang lain dan Belajar Memberi, ternyata orang-orang pun memikirkan Kepentingan saya dan mau membantu saya dalam Kesulitan.
 
DULU hidup saya Boros dan berfoya-foya akibatnya pengeluaran saya besar, sampai duit tak pernah cukup, Hidup gelisah dan penat kerana banyak Munafiknya.
KINI saya belajar Hidup Hemat dan Bersahaja, ternyata Hidup menjadi Mudah, Menyenangkan dan Berkecukupan. Hidup terasa Indah kalau dijalani secara Wajar apa adanya diri saya ini.

 Siapa saya DULU tidak Penting, Yang Penting siapa saya SEKARANG dan untuk Hari-hari seterusNya !
Ingatlah semua kenangan manis yang anda alami, tapi jangan takut menciptakan kenangan-kenangan baru. Hidup saya penuh dengan kepahitan, tetapi selalu ada kenangan manis dalam hidup ini kerana saya perhimpunan kepahitan hidup menjadi hal yang menyegarkan. Jika anda menerima sebutir jeruk asam, jangan buang jeruk itu ..... Tapi buatlah ais jeruk maka akan menjadi minuman segar, yang menyegarkan panasnya perjuangan hidup ini...

No comments:

Post a Comment