Thursday 15 March 2012

Menyembunyikan....

Didalam Alkitab terdapat Firman Tuhan yang berbunyi: "Lebih baiklah orang yang menyembunyikan kebodohannya daripada yang menyembunyikan kebijaksanaannya"(Sirakh 41:15). Firman Tuhan ini membawa kita untuk merenung dan bertanya kepada diri kita sendiri, "Apakah kebiasaan kita? Menunjukkan kebodohan kita atau kebijaksanaan kita?

Memang tidak baik dan tidak bijak kalau kita menunjukkan kebodohan atau kelemahan kita dihadapan orang. Sebab itu, adalah lebih baik kebodohan atau kelemahan kita itu disimpan didalam hati saja. Kita saja yang tahu. Janganlah diheboh-hebohkan kelemahan diri sendiri nanti sendiri juga yang malu besar! Misalnya kita tidak tahu memandu kereta, janganlah berlagak pula seperti orang yang pandai memandu. Kalau ada orang yang bertanya, akui saja kelemahan sendiri. Janganlah malu-malu mengaku kelemahan diri sendiri. Biasanya kalau kita mengaku kelemahan kita, orang akan lebih bersimpati dan sedia memberi bantuan kepada kita sekiranya kita meminta pertolongan daripada mereka. Pendek kata, kita mestilah bersikap iklas dan jujur didalam hal yang melibatan kelemahan diri kita. Janganlah berlagak pandai kalau tak pandai. Nanti kedapatan sendiri juga yang malu!

Dan kalau kita ada kebijaksanaan, jangan pula terlalu menunjuk-nunjuk dan meminta puji atau bersifat "masuk bakul angkat sendiri." Kerana sikap seperti ini tidak disenangi dan tidak disukai oleh orang. Malah boleh menimbulkan kebencian. Sebab itu, kalau kita ada kebijaksanaan janganlah minta puji dan bersikap tinggi hidung. Disamping itu janganlah bersifat kedekut dimana kita tidak memberi kebijaksanaan kita kepada orang lain. Bahagikanlah atau sharingkanlah apa juga kebijaksanaan yang ada pada diri kita kepada orang lain. Pendek kata, jangan simpan kebijaksanaan itu untuk diri sendiri sahaja tetapi bahagiakan juga kepada orang lain terutama sekali kepada golongan yang memerlukannya.

Jestu itu, marilah kita "menyembunyikan "kebodohan" kita dan mengsharingkan atau membahagiakan "kebijaksanaan kita kepada sesama tanpa mengharapkan apa-apa balasan dan pujian. Amin.

No comments:

Post a Comment